Spółka Tramwaje Śląskie podpisała dziś, 8 marca, umowę z firmą Modertrans Poznań na dostawę 10 nowych, jednoczłonowych tramwajów. Dwa z nich (dwukierunkowe) będą jeździły trasą linii 38 w Bytomiu. Koszt tej inwestycji to prawie 29 mln złotych.
- Umowa zawiera możliwość zamówienia jeszcze dodatkowych pięciu. Byłyby to tramwaje jednoczłonowe - mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
Nowe tramwaje trafią do spółki w ramach współfinansowanego przez UE projektu dotyczącego zintegrowane projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej.
- To zamówienie jest kolejnym krokiem w prowadzonym przez Tramwaje Śląskie od kilku lat procesie wymiany taboru. Wprawdzie nie jest duże i obejmuje krótkie, kilkunastometrowe wagony, jednak mamy i takie potrzeby taborowe. Nie wszędzie bowiem potrzebny jest wieloczłonowy, kilkudziesięciometrowy tramwaj. Są linie, jak 38 w Bytomiu, czy
24 w Sosnowcu, gdzie lepiej sprawdzi się wagon krótki – wyjaśniał Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
– Dla Tramwajów Śląskich zaoferowaliśmy nowoczesne tramwaje, których konstrukcja
i design zewnętrzny bazują na rozwiązaniach z pojazdów Moderus Gamma. Będą to pojazdy prawie w 50 proc. niskopodłogowe, wsparte na nowoczesnych wózkach trakcyjnych. Wnętrze tramwaju będzie wypadkową komfortu, bezpieczeństwa i ergonomii - mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezeszarządu Modertrans Poznań.
- Dla pasażerów, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, zostaną zainstalowane takie udogodnienia jak: klimatyzacja, ładowarki USB, rampa ułatwiająca wjazd wózków do tramwaju, inteligentne urządzenia wizualnej i fonicznej informacji pasażerskiej, drzwi odskowo-przesuwne i wiele innych. Nie zapomnimy z Zamawiającym o motorniczych. Kabina zostanie wyposażona m.in. w wygodny fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy i konsolą z podstawowymi przyciskami, wielofunkcyjne panele dotykowe, niezależną klimatyzację oraz bramkę bezpieczeństwa chroniącą motorniczego w przypadku kolizji - dodaje.
Przypomnijmy, że spółka w ramach II etapu tego projektu zobowiązała się wybudować nowe torowiska w Bytomiu oraz zmodernizować torowiska w Chorzowie, Świętochłowicach, Zabrzu, Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu. 26 lutego podpisano umowę o dofinansowanie drugiego etapu „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru". W sumie to ok. 23 km zmodernizowanych i nowych tras. Ponadto perony zostaną dostosowane do osób niepełnosprawnych. Zakończenie tych prac planowane jest na 2020 rok.
Tramwaje Śląskie dostały w grudniu z Unii Europejskiej prawie 400 mln złotych na I etap projektu, który obejmował łącznie 10 miast naszej aglomeracji - Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.
W ramach trzeciego etapu projektu Tramwaje Śląskie planują wybudować nowe torowisko o długości 4,75 km w Katowicach. Pozwoli ono skomunikować południowe dzielnice Katowic z centrum miasta i całą metropolią.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?