- Przekazanie projektu Regionalnego Programu Operacyjnego do Komisji Europejskiej, to bardzo ważny moment - podkreśla prezydent Dziedzic. - W tym etapie oceniany będzie m.in. postęp prac przygotowawczych. W przypadku zgłoszonego przez nas projektu, są one bardzo zaawansowane.
Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej trwa. Czy UE da kasę?
Trasa N-S w Rudzie Śląskiej ma być ważnym regionalnym szlakiem komunikacyjnym, łączącym autostradę A4 z Drogową Trasą Średnicową. Dalsze etapy budowy trasy mają kosztować około 413 mln zł.
Trasa N-S w Rudzie Śląskiej przewidziana została jako droga o prędkości projektowej 70 km/godz. Będzie posiadała dwie jezdnie o szerokości 7 m z pasem dzielącym o szerokości 4 m. Inwestycja ma być realizowana etapami. Pierwszy z nich został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku.
Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Inwestycja kosztowała 43,5 mln zł, a na jej realizację miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie 36,9 mln zł.
Jak będzie przebiegała trasa N-S?
Kolejnym etapem budowy trasy N-S będzie wykonanie odcinka drogi od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej. Roboty przygotowawcze na tym fragmencie trasy mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Pochłoną one około 11 mln złotych z tegorocznego budżetu drogowego Rudy Śląskiej.
Następnymi odcinkami mają być fragmenty drogi od ul. Bukowej do ul. Kokota oraz od ul. Kokota do A4. Na wykonanie dokumentacji projektowej ostatniego z wymienionych zadań, trwa właśnie procedura przetargowa. - Długość tego odcinka trasy to ok. 1,9 km - mówi Piotr Janik, naczelnik Wydziału Inwestycji. - Droga będzie przebiegać w okolicach ogrodów działkowych i skrzyżuje się z ul. Bielszowicką i 1 Maja. Założeniem budowy tego odcinka trasy jest zapewnienie bezkolizyjnych połączeń z ul. 1 Maja i przejście wiaduktem nad ul. Bielszowicką.
Oprócz zakresu wpisanego do aktualnego RPO, władze Rudy Śląskiej planują jeszcze wybudowanie odcinka północnego trasy N-S - od DTŚ do ul. Magazynowej. Trwa opracowanie projektu. W przyszłości N-S-ka ma być przedłużona od ul. Magazynowej do granicy z Bytomiem.
Co jednak, jeżeli UE nie da kasy? - W przypadku braku dofinansowania budowy trasy N-S na odcinku od ul. 1-go Maja do autostrady A4 ze środków unijnych zadanie będzie realizowane ze środków własnych miasta jednak realizacja będzie rozciągnięta w czasie - wyjaśnia Barbara Mikołajek Wałach, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to N-S powstanie do 2020 roku.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?