Gmina Bełchatów będzie robić betonowe drogi
Pierwsza betonowa droga, a właściwie testowy odcinek, powstał w gminie Bełchatów latem 2021 roku.
- Pomysł budowy tego typu dróg na terenie całej gminy tak spodobał się mieszkańcom, że zdecydowali się przekazać część Funduszu Sołeckiego na 2022 rok na zakup sprzętu, maszyn i urządzeń do budowy dróg betonowych - informują przedstawiciele gminy Bełchatów.
Samorząd zdecydował więc, że będzie kontynuował ten projekt, by zadbać o inne drogi, które wymagają pilnej interwencji. Urząd Gminy Bełchatów ogłosił przetarg na zakup, dostawę i montaż oraz uruchomienie kompletnego węzła do produkcji betonu.
Jak mówią urzędnicy, to pierwszy krok do stworzenia sytemu, pozwalającego na budowę dróg betonowych we własnym zakresie.
Węzeł zlokalizowany będzie w okolic ul. Czaplinieckiej. Znajdują się tam grunty należące do gminnej spółki komunalnej. To właśnie Przedsiębiorstwo Komunikacji Transportu i Usług Komunalnych Gminy Bełchatów będzie się zajmowało produkcją betonu i przygotowaniem dróg. Według parametrów przetargu, węzeł będzie miał wydajność 25-30 metrów sześciennych na godzinę.
- Firma, która wygra przetarg i w konsekwencji dostarczy, zamontuje i uruchomi urządzenia węzła, przeszkoli również minimum trzech pracowników spółki - mówi Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów. - Mamy nadzieję, że procedury przebiegną bez przeszkód i wiosną przy ul. Czaplinieckiej będziemy mogli produkować beton na gminne drogi.
Do 27 stycznia firmy mają czas na składanie ofert. Zwycięska firma będzie miała trzy miesiące na realizację zamówienia.
Dlaczego gmina Bełchatów chce budować drogi z betonu? Jak mówili w sierpniu ubiegłego roku urzędnicy, wybudowanie kilometra drogi asfaltowej kosztuje około 1,3 mln zł. Wybudowanie kilometra drogi betonowej - około 350 tys. zł.
Zaznaczają też, że beton do budowy dróg przygotowuje się według specjalnego przepisu. To mieszanka zupełnie inna niż ta wykorzystywana np. do zalewania stropów.
- Byliśmy w Brańsku, pierwszej gminie w Polsce, która zdecydowała się na budowę betonowych dróg - mówi Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów. - Na własne oczy oglądałem drogi, które mają za sobą trzy zimy. Beton wylewany jest na 20 centymetrów grubości, po zimie na drogach nie ma ubytków, nic się nie kruszy. Specjalne żłobienia sprawiają, że zimą nawierzchnia nie jest oblodzona. Jestem przekonany, że takie drogi u nas sprawdziłyby się doskonale tym bardziej, że właśnie w takiej technologii buduje się je w krajach alpejskich - mówi Konrad Koc.
W gminie Bełchatów beton miałby zastosowanie przede wszystkim na drogach bocznych, osiedlowych czy tych, łączących poszczególne miejscowości. Budowane drogi miałyby szerokość od 4 do 4,5 metra.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?