Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak wygląda jazda autobusem po Rudzie Śląskiej? Kierowcy nie mają łatwo

Joanna Oreł
Nowy Bytom, ul. Czarnoleśna: zatrzymywanie się i zawracanie samochodów w tej zatoczce to częsty problem
Nowy Bytom, ul. Czarnoleśna: zatrzymywanie się i zawracanie samochodów w tej zatoczce to częsty problem Joanna Oreł
Parking w zatoczce autobusowej, slalom przed skrzyżowaniem i wyścigi na zakręcie. Kierowcy autobusów, kursujących po Rudzie Śląskiej nie mają łatwo, a kierowcy samochodów? Hulaj dusza!

Przeciętny autobus komunikacji miejskiej waży ok. 25 ton, a jego droga hamowania jest o wiele dłuższa niż w przypadku samochodów osobowych.

To jednak nadal nie przemawia do kierowców tych drugich pojazdów. By zaoszczędzić kilka sekund zajeżdżają oni drogę autobusom, parkują w zatoczkach itd.

Wybraliśmy się z kierowcami autobusów komunikacji miejskiej na przejażdżkę po Rudzie Śląskiej, by sprawdzić, czy to koszmar, czy czysta przyjemność.

Dojeżdżamy do skrzyżowania. Kierowca hamuje delikatnie, ale zdecydowanie. Przed nami pusto. Jesteśmy pierwsi przed sygnalizatorem. Nagle drogę zajeżdża nam toyota.

- Kierowcy pojazdów osobowych, zbliżając się np. do skrzyżowań, bardzo często wykorzystują mniejsze gabaryty swoich pojazdów, aby dynamicznie zająć miejsce w kolejce, tuż przed jadącym autobusem - mówi Roman Szymczak z przedsiębiorstwa transportowego Irex, które w naszym mieście obsługuje linie autobusowe 155 i 255.

A to tylko jedna z kilkudziesięciu groźnych sytuacji na drodze, do których świadomie, bądź nie, doprowadzają kierowcy samochodów osobowych.

Żeby nie szukać daleko...dojeżdżamy do przystanku autobusowego. Zgodnie z prawem nie można parkować w odległości 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek oraz na całej długości zatoczki.

Częstokroć nijak ma się to jednak do rzeczywistości. Tak, jak i w tym przypadku - w jednej z zatoczek na Halembie ktoś zaparkował. By wypuścić pasażerów autobus częściowo blokuje pas ruchu.

- W sytuacji gdy pasażerem jest osoba niepełnosprawna na wózku inwalidzkim, kierowca musi udzielić pomocy, rozkładając np. platformę najazdową. Czas postoju wydłuża się, autobus blokuje drogę, kierowcy trąbią - wylicza Szymczak.

Kierowcy autobusów kursujących po Rudzie Śląskiej zwrócili nam również uwagę na pojazdy przegubowe.

- Skręcanie takim autobusem jest dla mnie jednym z najbardziej stresujących i wymagających skupienia manewrów - przyznaje nam kierowca jednego z rudzkich autobusów. - Czasem jestem już pewny, że jest bezpiecznie, zaczynam skręcać, tył autobusu zachodzi, a tu nagle jakiś kierowca podjeżdża tak blisko, że wystarczą milimetry, czy sekundy do wypadku.

Co ważne, by ratować sytuację w takich momentach kierowcy autobusów najczęściej gwałtownie hamują, a to jak wiadomo wielu pasażerów doprowadza do szewskiej pasji.

Dlatego, przesiadając się z autobusu do samochodu osobowego, nie traćmy głowy, lecz kilkanaście sekund na drodze, by zapewnić bezpieczną jazdę sobie i innym.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto