Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakie biuro podróży wybrać, żeby nie zostać na lodzie? Radzi miejski rzecznik praw konsumenta

MN, UM Ruda Śląskla
Jakie biuro podróży wybrać, żeby nie zostać na lodzie? Radzi miejski rzecznik praw konsumenta w Rudzie Śląskiej
Jakie biuro podróży wybrać, żeby nie zostać na lodzie? Radzi miejski rzecznik praw konsumenta w Rudzie Śląskiej L. Nenow / Dziennik Zachodni
Sezon urlopowy w pełni! Kto jeszcze nie wykupił wycieczki zagranicznej, a nosi się z takim zamiarem, niech sprawdzi biuro podróży, z którego usług chce skorzystać. Kupno wycieczki w ciemno może sprawić, że zostaniemy na lodzie.

Jakie biuro podróży wybrać? Radzi miejski rzecznik praw konsumenta

Zanim dokonamy zakupu wycieczki, należy bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami umowy - radzi Wioletta Stec-Grześkowiak, miejski rzecznik konsumentów w Rudzie Śląskiej.

W szczególności należy zapoznać się z załącznikami typu: warunki uczestnictwa w imprezie turystycznej, warunki ubezpieczenia, oferta katalogowa, które stanowią integralną część do umowy. Bardzo często przedsiębiorcy - pośrednik sprzedający imprezę turystyczną, organizator imprezy nie udostępniają konsumentom ww. dokumentów, jednocześnie wręczając formularz umowy, z którego wynika, że zaakceptowaliśmy postanowienia ww. dokumentów.

- Najistotniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę to to czy biuro turystyczne zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, warto również sprawdzić kwotę gwarantowanego ubezpieczenia - zaznacza Wioletta Stec-Grześkowiak. – W przypadku ogłoszenia przez biuro podróży upadłości, stanowi ona gwarancję bezpiecznego powrotu do kraju - tłumaczy. Dostęp do istotnych informacji dotyczących biur podróży nie jest wcale skomplikowany. Dane dotyczące ubezpieczenia można uzyskać właściwie „od ręki”

Wystarczy odwiedzić stronę internetową Ministerstwa Sportu i Turystyki (turystyka.gov.pl).

Masz ubezpieczenie? To nie gwarantuje zwrotu kosztów

Nawet wysokie ubezpieczenie nie gwarantuje zwrotu pieniędzy za wykupioną imprezę turystyczną. Dzieje się tak dlatego, że w pierwszej kolejności z gwarancji ubezpieczeniowej opłacany jest powrót do domu osób, które przebywają za granicą. Zatem może się tak zdarzyć, że za niedoszłe do skutku wakacje całości pieniędzy nie otrzymamy. – W przypadku ogłoszenia przez biuro podróży upadłości, termin na zgłoszenie swojej wierzytelności syndykowi masy upadłościowej nie może być krótszy niż miesiąc i dłuższy niż trzy miesiące – informuje rudzki rzecznik konsumentów.

Organizator może również podnieść cenę usługi, nie wykonać jej albo odwołać imprezę. Wszystko jest w umowie.

- Często nie zdajemy sobie przy tym sprawy, że postanowienia umów nie mogą być dla nas mniej korzystne, niż obowiązujące w tym zakresie przepisy. W takich przypadkach w miejsce niekorzystnych dla klientów zapisów stosuje się postanowienia ustawowe – tłumaczy Wioletta Stec-Grześkowiak. - W żadnym razie nie powinniśmy podpisywać umowy bez jej uprzedniego przeczytania. Nie należy opierać się na zapewnieniach pracownika biura podróży, zdarza się bowiem, że informacje nie pokrywają się z tym co zawarto w umowie – przestrzega.

Podpisując umowę czytajmy treść zapisaną drobnym drukiem! Często są tam zawarte warunki, które nie są korzystne dla klienta.

Organizator zmienia warunki umowy? Bądź poinformowany

Warto również przypomnieć, że organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem powinien niezwłocznie go o tym poinformować. W tej sytuacji klient powinien również niezwłocznie poinformować organizatora, czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy, czy odstępuje od umowy za całkowitym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej. Jeżeli klient odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie lub żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Chcesz zgłosić reklamację? Zrób to po powrocie z wycieczki

Istotne znaczenie przy wyborze wycieczki ma cena imprezy turystycznej. W tym miejscu na uwagę zasługuje regulacja ustawowa, która stanowi, że niezależnie od tego, iż istnieje kilka czynników umożliwiających wzrost ceny imprezy turystycznej, takich jak: wzrost kosztów transportu, wzrost kursu walut, opłat urzędowych, opłat lotniskowych, itp. cena imprezy turystycznej bezwzględnie nie może zostać podwyższona 20 dni przed planowanym terminem wyjazdu. Z kolei reklamację imprezy turystycznej najlepiej złożyć już podczas trwania wycieczki, bądź po jej zakończeniu, stosownie do postanowień warunków uczestnictwa - najczęściej jest to do 30 dni od daty przyjazdu. Jeśli po upływie 30 dni organizator nie zajmie stanowiska w tej sprawie, to reklamację uznał zgodnie z żądaniem konsumenta – tak stanowią przepisy ustawy o usługach turystycznych. Charakter i zakres zgłoszeń wpływających do biura rzecznika konsumentów wskazuje niejednokrotnie na zasadność podnoszonych przez klientów biur podróży roszczeń.

Płać kartą, nie gotówką

Większe szanse na odzyskanie pieniędzy mają osoby, które za imprezę turystyczną zapłaciły kartą kredytową, bądź debetową. Z chwilą, gdy wykupiona przez nich wycieczka nie doszła do skutku, mogą one zwrócić się do banku, który jest wystawcą karty płatniczej. Transakcje elektroniczne mają bowiem charakter odwracalny i mogą zostać unieważnione przez stworzenie transakcji zwrotnej (procedura Chargeback). Ogłoszenie upadłości przez organizatora imprezy turystycznej nie jest tu przeszkodą, ponieważ takie przypadki są ubezpieczone przez bank.

- Jak pokazuje doświadczenie, nie wszyscy organizatorzy dysponują jednak urządzeniami do dokonywania rozliczeń kartami płatniczymi. Z kolei pośrednicy dokonujący sprzedaży wycieczek nie preferują transakcji elektronicznych w obawie, że reklamacja transakcji kwotowej dokonanej kartą płatniczą, może uderzyć właśnie w nich – podkreśla rudzki rzecznik konsumentów.

Miejski Rzecznik Konsumentów zapewnienia bezpłatne poradnictwo i informację prawną w zakresie ochrony ich interesów. Biuro rzecznika znajduje się w budynku B Urzędu Miasta Ruda Śląska, pok. 201. Kontakt z rzecznikiem jest możliwy również pod numerem telefonu 32 244 90 11 oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto