Choć dla przeciętnego mieszkańca zmiana ta będzie praktycznie nieodczuwalna, to dla uporządkowania spraw związanych z gospodarką mieszkaniową miasta podpisanie umowy ma istotne znaczenie.
Dotychczasowe nieodpłatne użytkowanie nieruchomości ustanowione na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej zostało zastąpione nową formułą – przekazaniem w zarządzanie spółce.
Najistotniejsza zmiana w nowym sposobie zarządzania miejskimi nieruchomościami dotyczy planu remontów. Do tej pory plan remontów był realizowany częściowo przez miasto, częściowo przez MPGM. Teraz dzięki wprowadzonym zmianom realizacja remontów znajdzie się w rękach jednego podmiotu.
- To z pewnością wpłynie na uporządkowanie i usprawnienie spraw związanych z planowaniem niezbędnych prac - uważa Anna Stemplewska, naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych.
Dzięki podpisaniu umowy Miasto przekaże MPGM w zarządzanie m.in. nieruchomości stanowiące własność miasta, będące w jego użytkowaniu wieczystym, nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym będące w posiadaniu miasta, nieruchomości gruntowe miasta związane z funkcjonowaniem osiedli mieszkaniowych, a także lokale będące własnością miasta w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
Na mocy umowy MPGM będzie uzyskiwał miesięczną zapłatę za czynności administracyjne, eksploatacyjne, administracyjno-konserwacyjne i finansowe według ustalonych stawek, natomiast za czynności technicznego utrzymania nieruchomości stałą kwartalną kwotę. Wszystkie czynsze i opłaty od najemców przekazywane będą do budżetu miasta.
- Zmiana ta w żaden sposób nie spowoduje wzrostu opłat za czynsz dla naszych mieszkańców. Przypomnę, że zgodnie z marcową uchwałą rady miasta maksymalna stawka czynszu w mieszkaniach komunalnych nie będzie podwyższana do końca czerwca 2015 roku - mówi wiceprezydent Michał Pierończyk. - Wszystkie wprowadzane przez nas zmiany mają jeden wspólny wyznacznik - uporządkowanie gospodarki miejskim zasobem mieszkaniowym. To z kolei przekłada się na usprawnienie zarządzania zasobem oraz efektywne wydatkowanie środków – dodaje wiceprezydent.
W zamian za przekazywaną zapłatę z budżetu miasta rudzki MPGM zobowiązany będzie do bieżącej konserwacji nieruchomości, czyli dokonywania wszelkich napraw i prac konserwacyjnych, a także odpowiadać będzie za techniczne ich utrzymanie.
Kolejnym novum po wprowadzeniu nowych zasad zarządzania będzie zawieranie przez miasto umów na dostawę gazu, energii cieplnej oraz wody, a także odprowadzanie ścieków.
Tym sposobem zwiększone zostaną wydatki budżetowe miasta, na które składać się będą środki na zawieranie umów z dostawcami mediów, zapłata dla zarządzającego miejskim zasobem mieszkaniowym oraz remonty mieszkań. Wzrosną też i dochody budżetowe, na które złożą się opłaty za czynsz i inne należności, które uiszczają najemcy bądź dzierżawcy.
Jedyną zmianą, którą mogą odczuć mieszkańcy, będzie wprowadzenie od 1 stycznia 2013 r. dodatkowej książeczki opłat. Jedna książeczka będzie dotyczyła zapłaty za czynsz, druga obejmować będzie opłatę za media.
- Wprowadzenie dodatkowej książeczki spowodowane jest przejęciem przez miasto obowiązku zawierania umów z dostarczycielem mediów, stąd opłaty za czynsz i media musiały zostać rozdzielone. Co ważne, zmiana ta dotknie tylko pewną grupę mieszkańców, ponieważ część i tak już korzysta z 2 książeczek - tłumaczy Krzysztof Mikołajczak, rzecznik prasowy MPGM.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?