W połowie kwietnia miasto poinformowało, że zakończyła się aukcja elektroniczna, która dotyczyła wykonania kolejnego odcinka trasy N-S - ma on przebiegać od ul. Kokota do Bielszowickiej. Po 3 miesiącach od tego momentu, 6 lipca o godzinie 10 w Urzędzie Miasta Ruda Śląska odbyło się podpisanie umowy z wykonawcą - spółką Drogopol-ZW, ostatniego etapu tej trasy.
Przypomnijmy, że pierwszy odcinek tej trasy został oddany do użytkowania w 2013 roku, kolejny w 2016 roku, a trzeci etap w 2018 roku. Aktualna długość trasy N-S wynosi 6,3 kilometra, a koszt trzech etapów to ponad 160 milionów zł.
Trasa jest ważnym elementem w rozwoju infrastruktury Rudy Śląskiej
To ważny moment dla tej inwestycji drogowej w naszym mieście. Choć trzeba przyznać, że trochę nerwów nas to kosztowało. Wpierw nierozstrzygnięty przetarg w 2019 roku, potem zmiany w podziale zadania na dwa etapy i przede wszystkim zgoda na ten podział, umożliwiająca utrzymanie dofinansowania unijnego. – tłumaczy prezydent Grażyna Dziedzic.
Przedsięwzięcie obejmuje odcinek od ulicy Kokota do Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ulicy Bielszowickiej, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do Gabora.
Będzie realizowany kolejny kluczowy odcinek N-S, od ulicy Kokota do Bielszowickiej oraz o Bielszowickiej do 1 Maja. – mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej.
Budowa obejmie również infrastrukturę towarzyszącą
Inwestycja oprócz budowy jednokilometrowego odcinka obejmie infrastrukturę towarzysząca. Węzeł, który łączy trasę z ul. Bielszowicką, będzie dwupoziomowy. Dodatkowo rondo na skrzyżowaniu 1 Maja i Bielszowickiej będzie miało formę turbinową.
Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia. Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów. – podkreśla Mariusz Pol, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów.
Obligatoryjna była zmiana projektu przebudowy
Miasto by podjąć się budowy ostatniego brakującego odcinka, pozyskało pieniądze ze środków Unii Europejskiej. Projekt przebudowy został zmieniony, ponieważ kwoty uzyskane w przetargu przekraczały o ponad 100 mln koszty wynikające z projektu. W związku z tym potrzebna była weryfikacja, wcześniejszego złożonego wniosku. Przebiegła ono pozytywnie, a miasto otrzymało zgodę na podział odcinków.
Koszt wszystkich prac ma wynieść 95 milionów, większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?