Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ruda Śląska: Podpisano umowę na budowę trzeciego odcinka trasy N-S

UM/ MM
mat. UM Ruda Śląska
Trasa N-S rozrasta się. W tym tygodniu podpisano umowę na budowę kolejnego jej odcinka, będącego drogowym połączeniem autostrady A-4 z Drogową Trasą Średnicową. Budowa ruszy w maju. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 48 mln zł, z czego prawie 85 proc. wydatków pokrytych zostanie z unijnego dofinansowania.

W czwartek, 20 kwietnia, władze miasta podpisały umowę z wykonawcą tej inwestycji. Nowo budowany odcinek będzie przebiegał od ul. Bukowej do ul. Kokota, gdzie zlokalizowany zostanie węzeł dwupoziomowy. Zgodnie z umową, drogowcy będą mieli 20 miesięcy na realizację zadania.. Po zakończeniu budowy tego odcinka trasa N-S będzie zrealizowana już w dwóch trzecich.

– Dalsza budowa trasy N-S to największa tegoroczna miejska inwestycja. Zresztą w tym roku wiele będzie się działo w zakresie budowy i przebudowy dróg w Rudzie Śląskiej. Obecnie trwa przebudowa torowiska przy ul. Niedurnego, a lada dzień rozpocznie się przebudowa ul. Górnośląskiej. Przed nami jeszcze modernizacja ul. Piastowskiej. Z tego powodu kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w poruszaniu się po niektórych częściach miasta, ale musimy pamiętać, że wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Podpisana wczoraj umowa dotyczy budowy odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota. Inwestycję zrealizuje firma Drogopol, a kosztować będzie ona ponad 48 mln zł. – Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmą też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.

- Wybudowany zostanie również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Odwodnienie zapewni z kolei sieć kanalizacji deszczowej - dodaje. Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Przebudowane zostaną też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidują z planowaną budową.

Prace budowlane powinny rozpocząć się już w maju i będą realizowane na całej długości odcinka. – Z uwagi na budowę wiaduktu i wykonanie połączenia z ul. Kokota, która będzie przebudowywana na odcinku aż 400 m, kierowcy w tym rejonie mogą napotkać utrudnienia. Już w maju wprowadzona zostanie tam tymczasowa organizacja ruchu, wykonany zostanie też specjalny bajpas dla poruszających się pojazdów – informuje Mariusz Pol, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM.

Nietypową częścią budowy tego odcinka trasy będzie przeniesienie o 20 metrów na północ kolidującego z jej przebiegiem schronu pozorno – bojowego. – Jest to mała kapsuła, właściwie dla dwóch osób, z murem sugerującym, że jest to duży schron bojowy, stąd nazwa – tłumaczy dr Łukasz Urbańczyk, Miejski Konserwator Zabytków. Schron jest dobrze zachowany, ale obecnie zalany deszczówką. Po przeniesieniu zainstalowana zostanie rura odwadniająca, a obiekt zostanie przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostanie wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika. Warto dodać, że w pobliżu znajduje się również duży bunkier, przy którym po zakończeniu budowy z jednej strony przebiegać będzie sama trasa, a z drugiej chodnik i ścieżka rowerowa. Oba obiekty należą do Obszaru Warownego „Śląsk”.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy etap został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa dofinansowana została w ramach RPO WŚL 2007-2013. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu ubiegłego roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Drugi etap budowy trasy N-S oraz odcinek, na którego realizację podpisano dziś umowę, objęte zostały unijnym dofinansowaniem, które wyniosło prawie 85 proc. wartości tych inwestycji. Ogółem jest to kwota rzędu ok 90 mln zł. – Dzięki temu od początku budowy tego odcinka drogi możemy na bieżąco finansować ją ze środków zewnętrznych – podkreśla Grażyna Dziedzic.

Jest już też gotowy projekt ostatniego, a zarazem najdłuższego odcinka trasy N-S. Chodzi o etap od ul. Kokota do zjazdu na autostradę A-4. Jego długość wyniesie 1,9 km. W ramach tego zadania powstanie również rondo w rejonie ul. Bielszowickiej oraz aż trzy wiadukty - jeden nad ul. Bielszowicką, drugi nad przebiegającą linią kolejową oraz trzeci nad ul. Piaskową. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych odcinków, na realizację ostatniego władze miasta starają się o unijne dofinansowanie. – Złożony przez nas wniosek przeszedł już ocenę formalną. Teraz czekamy już na ogłoszenie ostatecznej listy projektów, które otrzymają dofinansowanie. Ubiegamy się o ponad 110 mln zł dotacji – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk.

Pojawiła się także koncepcja związana z budową trasy w kierunku przeciwnym, czyli do granicy z Bytomiem. W marcu ogłoszony został przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej budowy trasy od ul. Magazynowej w Rudzie do granicy z Bytomiem.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto