Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa N-S Ruda Śląska: Budowa kolejnego odcinka N-S zacznie się na początku przyszłego roku

MN/UM
Dalsza budowa trasy N-S na początku 2015r.
Dalsza budowa trasy N-S na początku 2015r. Arc. NM
Trasa N-S w Rudzie Śląskiej: Budowa rozpocznie się na początku przyszłego roku i potrwa 24 miesiące. Powstanie odcinek trasy od ul. 1 Maja do ul. Bukowej oraz nowa droga łącząca ul. Bukową z ul. Ks. Niedzieli. Właśnie wyłoniono firmę, która zajmie się budową. Koszt inwestycji to blisko 50 mln zł. Władze miasta liczą na unijne dofinansowanie.

Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej ruszy na początku 2015 roku

- To najważniejsza przyszłoroczna miejska inwestycja. Choć zaczynamy ją realizować z własnych środków, to dzięki temu, że zadanie to wpisane jest na listę kluczowych projektów, które mają być finansowane ze środków unijnych, pieniądze wydane na budowę trasy N-S wrócą do budżetu miasta – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Etap budowy trasy N-S, na który władze Rudy Śląskiej właśnie rozstrzygnęły przetarg, obejmuje odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej, gdzie powstanie dwupoziomowy węzeł z tą ulicą. Ponadto ulica Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona aż do połączenia z ul. ks. Niedzieli. Połączenie to znacząco usprawni ruch w mieście, ułatwiając dojazd ze wschodnich dzielnic w kierunku Zabrza i Gliwic.

Dzięki realizacji inwestycji oraz połączeniu jej z dotychczasowym odcinkiem trasy N-S, który kończy się przy ul. 1 Maja, trasa wydłuży się o ponad kilometr. - Dodatkowo nad ul. Bukową, gdzie będzie się kończyć nowobudowany odcinek, powstanie wiadukt wraz z łącznicami. Sam wiadukt o rozpiętości 47 m wykonany zostanie jako dwie niezależne konstrukcje pod lewą i prawą jezdnią drogi – wylicza Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów.

Podobnie jak w przypadku gotowego już odcinka trasy N-S, tak i w ramach realizacji kolejnego etapu, wykonane zostaną dwie jezdnie o szerokości 7,0 m każda, umożliwiające poprowadzenie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. W ramach budowy kolejnego etapu trasy N-S przedłużona zostanie także ul. Bukowa. – Powstanie w ten sposób połączenie z ul. Ks. Niedzieli. Będzie to jednojezdniowa droga o szerokości 7 m, która będzie miała ponad 1,5 km długości – wyjaśnia Mariusz Pol.

Ponadto w ramach całości inwestycji przebudowana zostanie magistrala wodociągowa, a także sieć ciepłownicza oraz kanalizacja ogólnospławna i deszczowa. Wykonane zostanie także oświetlenie oraz zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu - bariery ochronne, elementy oznakowania poziomego i pionowego.
Ważnym elementem inwestycji będą również ścieżki rowerowe. Powstaną one zarówno wzdłuż samej trasy N-S, jak i przedłużenia ul. Bukowej. W ten sposób przybędzie ok. 3 km tras dla rowerzystów.

Realizacją ww. inwestycji zajmie się firma Drogopol. Wartość zamówienia opiewa na kwotę blisko 50 mln zł. 30 mln zł z tej kwoty pochodzić będzie z emisji obligacji. – Dzięki takiemu rozwiązaniu dalszą budowę trasy możemy rozpocząć już teraz, nie czekając na to, aż środki na jej realizację wpłyną w ramach unijnego dofinansowania – tłumaczy decyzję Grażyna Dziedzic. - Pod koniec przyszłego roku chcielibyśmy też rozpocząć roboty od ul. Bukowej do ul. Kokota. Nie ukrywam, że inwestycja ta jest jednym z priorytetów tej kadencji, dlatego zależy nam na jak najszybszej jej realizacji – dodaje.

Równocześnie z wyborem wykonawcy, który wybuduje kolejny fragment trasy N-S, władze miasta wyłoniły również firmę, która będzie pełniła rolę inwestora zastępczego. – Będzie ona zajmowała się zarządzaniem i pełnieniem pieczy nad całością inwestycji, w tym w szczególności organizowaniem robót budowlanych, kontrolą i nadzorem nad jej realizacją. Zadaniem inwestora zastępczego będzie również uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – wylicza Grażyna Dziedzic.

Docelowa trasa N-S połączyć ma Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Inwestycja ma być realizowana etapami. Pierwszy z nich został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Inwestycja kosztowała 43,5 mln zł, a na jej realizację miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie 36,9 mln zł. To nieco ponad 10 proc. środków, na jakie liczą władze Rudy Śląskiej przy kolejnych fazach budowy tej drogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto