Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zimowe utrzymanie dróg w Rudzie Śląskiej: Miasto ogłosiło przetarg

MN, UM
Zimowe utrzymanie dróg w Rudzie Śląskiej: Miasto ogłosiło przetarg
Zimowe utrzymanie dróg w Rudzie Śląskiej: Miasto ogłosiło przetarg arc
Lato w pełni, a niektórzy już myślą o zimie. Rudzki magistrat ogłosił właśnie przetarg na zimowe utrzymanie dróg w mieście. Wartość zamówienia opiewa na kwotę 3,5 mln zł. Tym razem władze miasta chcą być lepiej przygotowane niż rok temu, kiedy to w styczniu drogi zamieniły się w lodowiska a służby drogowe nie nadążały z odśnieżaniem.

Zimowe utrzymanie dróg w Rudzie Śląskiej - wartość zamówienia opiewa na 3,5 mln zł, ale ostatecznie i tak zadecyduje sama pogoda, ile wyniesienie faktyczne utrzymanie dróg. Podczas ostatniego sezonu zimowego miasto na ten cel wydało 2 mln zł.

Wykonawca ma być zawsze gotów

Podobnie jak w poprzednich latach ogłoszony przetarg dotyczy dwóch zadań związanych z zimowym utrzymaniem dróg. Pierwsze z nich dotyczy dróg I i II kolejności zimowego utrzymania, drugie dróg III i IV kolejności zimowego utrzymania. Łącznie stanowi to blisko 300 km dróg. Odpowiednią przejezdność dróg w całej Rudzie Śląskiej zapewnić ma co najmniej 15 pługopiaskarek.

– Pamiętamy doskonale to, co wydarzyło się 4 stycznia tego roku, kiedy podczas nagłego załamania pogody w kilka chwil mokre ulice zamieniły się w lodowisko. Odpowiedzialne za odśnieżanie służby drogowe nie zdążyły zareagować, bo utknęły wraz z innymi kierowcami w gigantycznych korkach. Dlatego też w tym roku jednym z warunków stawianych przyszłemu wykonawcy jest obowiązek rozmieszczenia odpowiedniego sprzętu na czas prognozowanych złych warunków drogowych w co najmniej dwóch różnych punktach miasta – podkreśla wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Kolejnym warunkiem stawianym przyszłemu wykonawcy jest obowiązkowe wyposażenie części samochodów ciężarowych i pługopiaskarko-solarek w urządzenia monitorujące.

- Dzięki nim będziemy mieli dostęp do takich danych, jak czas pracy pojazdów, ich aktualna lokalizacja, przebyta droga oraz prędkość, z jaką się poruszają – wylicza Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Dane będą przechowywane w urządzeniach przez 30 dni. Co ważne, ich odczytanie nie będzie powodowało skasowania wskaźników.

Miasto zapłaci za faktycznie wykonaną pracę

Oprócz stosownego sprzętu firma, która zimą zajmie się odśnieżaniem rudzkich dróg będzie musiała posiadać odpowiednie zaplecze techniczne wyposażone m.in. w sprawną instalację do wytwarzania solanki oraz zamknięty magazyn do składowania materiałów chemicznych o pojemności co najmniej 1000 m³.

Kolejnym obowiązkiem przyszłego wykonawcy będzie prowadzenie całodobowego punktu dyspozytorskiego. Ponadto umowa z wyłonioną w przetargu firmą będzie tak skonstruowana, że miasto zapłaci tylko i wyłącznie za faktycznie wykonaną pracę. Dzięki temu mieszkańcy poniosą jedynie koszty rzeczywistej pracy sprzętu w czasie odśnieżania dróg.

- Zgodnie z umową, jeżeli prognoza pogody wskazywać będzie pogorszenie warunków atmosferycznych, firma prowadzić będzie całodobowo pogotowie zimowe, natomiast w momencie wystąpienia pierwszych zjawisk atmosferycznych, które wymagają użycia sprzętu, w ciągu 30 minut firma będzie musiała podjąć odpowiednie działania w terenie – wyjaśnia Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że miasto odpowiada wyłącznie za odśnieżanie dróg, których jest administratorem. Za utrzymanie przejezdności dróg wewnętrznych, które nie są własnością gminy, odpowiadają ich zarządcy. Podobnie sprawa wygląda z odśnieżaniem chodników - właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości. We własnym zakresie muszą oni też odśnieżać i likwidować lód z bramy i podwórza swojej posesji, a także usuwać sople i zwały śniegu z dachu budynku i zabudowań gospodarczych znajdujących się na ich terenie. Odgarnięty przy tym śnieg powinien być składowany w miejscu, w którym nie będzie powodował zakłóceń w ruchu pieszych i samochodów.
Termin składania ofert przez potencjalnych wykonawców w ramach ogłoszonego przez miasto zamówienia upływa 21 sierpnia.

Jak wyglądało odśnieżanie dróg w poprzednich latach:

Zeszłej zimy na odśnieżanie ulic, parkingów i chodników gmina wydała blisko 2 mln zł, w sezonie zimowym 2013/2014 była to kwota blisko 0,9 mln zł, jeszcze rok wcześniej ponad 1,8 mln zł. Podczas ubiegłego sezonu zużyto 2 400 ton soli, zimą 2013/2014 500 ton soli, natomiast w sezonie zimowym 2012/2013 blisko 3 tys. ton soli.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto