Zakaz oklejania zabytków w Rudzie Śląskiej. Wszystko dzięki ustawie przyjętej w zeszłym roku przez Sejm, która reguluje kwestie obecności reklam w przestrzeni publicznej. Ustawa dodatkowo stworzyła samorządom możliwość opracowania tzw. uchwały reklamowej, która pozwoli precyzyjnie określić gdzie i jakie reklamy można zawieszać, a jakich nie można.
- Do tej pory nie było zapisów, które pozwalałyby radom miejskim tworzyć własne przepisy o reklamach. Ta ustawa wprowadziła taką możliwość i gminy mogą samodzielnie regulować przepisy dotyczące wywieszania reklam, jak i stawek za te reklamy - mówi dr Łukasz Urbańczyk, Miejski Konserwator Zabytków w Rudzie Śląskiej.
Uchwała jest już w przygotowaniu i powinna wejść w życie w tym roku lub na początku przyszłego.
- Problem z reklamami pojawia się w momencie, gdy w jednym budynku jest wiele lokali usługowych. Obecnie jest tak, że każdy chce zawiesić po jednym szyldzie. One nie mieszczą się na parterze, więc są zawieszane wyżej. W ten sposób duża część elewacji zostaje zakryta reklamami i wygląda to nieładnie. Dążymy do tego, aby te zapisy ograniczyły tego rodzaju praktyki. Chcemy, aby szyldy były lokowane na parterach budynków i były związane z elewacjami - mówi Łukasz Urbańczyk.
Jak więc powinna wyglądać prawidłowa reklama na zabytkowym budynku? - Nie chcemy zmuszać kogoś do wykuwania szyldu jak w średniowieczu, ale chcemy, żeby reklam było mniej i żeby były we właściwych miejscach - zaznacza Urbańczyk i dodaje, że prawidłowa reklama powinna być zamieszczona poniżej gzymsu parteru, natomiast szyld z napisem, lub logotypem, powinien mieć szerokość witryny sklepowej. Tym samym, jeśli ktoś prowadzi np. sklep z częściami samochodowymi, nie będzie mógł wywiesić na budynku logotypów wszystkich dostępnych marek.
Ustawa dodatkowo reguluje kwestie prawne związane z umieszczaniem reklam. Za każdą reklamę będzie określona stawka opłaty. Jeśli ktoś zawiesi szyld reklamowy nielegalnie, rozpocznie się naliczanie kary - będzie to dziesięciokrotność tej stawki za każdy dzień. Dodatkowo zgodność wiszących reklam ze stanem faktycznym, będzie mogła kontrolować straż miejska i nakładać mandaty. Przepisy będą dotyczyć szyldów, ale także elementów naklejanych na witryny sklepowe czy nawet billboardów.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?