Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał długo oczekiwane pozwolenie na użytkowanie. Dziś przed południem na trasę wjechały pierwsze samochody. Na tę chwilę kierowcy czekali od pięciu miesięcy. - Oddanie pierwszego odcinka trasy N-S do użytku przeciągało się z powodów proceduralnych - informuje Jacek Morek, wiceprezydent Rudy Śląskiej.
- Na uruchomienie drogi nie zgadzał się Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego - przypomina. Jak dodaje, powodem negatywnej opinii ŚWINB były cztery odstępstwa od zatwierdzonego projektu, których dokonano w trakcie budowy trasy.
– Stwierdzone przez ŚWINB odstępstwa nie miały żadnego wpływu na bezpieczeństwo kierowców. Tak naprawdę miały charakter formalny, możliwy do usunięcia bez ingerowania w już wykonaną inwestycję. Wyprostowanie tego wszystkiego wymagało jednak czasu – tłumaczy wiceprezydent Morek.
Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zgłosił cztery zastrzeżenia do wybudowanego odcinka trasy N-S. Pierwsze dotyczyło nieodbudowania sieci CO należącej do Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Rudzie Śląskiej, drugie - przesunięcia kanalizacji deszczowej w pasie drogi w stosunku do projektu budowlanego, a kolejne - budowy rowu odwadniającego, nie ujętego w dokumentacji projektowej oraz wydłużenia przebudowywanego wodociągu o 40 m.
- Zarówno projektant trasy oraz Inżynier Kontraktu, którym w przypadku trasy N-S jest bardzo doświadczona spółka Drogowa Trasa Średnicowa S.A., nie zgłaszali w toku realizacji inwestycji, że wykonane prace są istotnym odstępstwem od projektu budowlanego, wręcz przeciwnie - projektant stwierdził, że są one nieistotne – zauważa wiceprezydent Jacek Morek.
Warto podkreślić, że miasto bez problemów otrzymało decyzję na użytkowanie dwóch wiaduktów nad ul. 1 Maja w ciągu trasy N-S, a problem dotyczył jedynie odcinka drogi (trasa N-S) o długości 942 m. Co ważne, wszystkie zakwestionowane przez ŚWINB prace nie wpływały na możliwość bezpiecznego użytkowania trasy N-S, chociażby dlatego, że były one zlokalizowane obok pasa jezdni i chodników.
Docelowo trasa N-S ma połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską – Drogową Trasę Średnicową oraz autostradę A4. Pierwszy etap jej budowy obejmował odcinek od ul. 1-go Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1-go Maja.
W ramach tej inwestycji przebudowana została również część ul. 1 Maja. Na przecięciu trasy z ul. 1 Maja powstały dwa wiadukty, oddzielnie dla każdego kierunku ruchu, o rozpiętości 56 metrów. Zagospodarowano również teren przylegający do wybudowanego odcinka, którego powierzchnia wynosi 13,8 ha, na którym powstały m.in. chodniki i ścieżki rowerowe oraz pasy zieleni.
Pierwszy etap budowy trasy N-S kosztował 43,5 mln zł. Na realizację tej inwestycji miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w kwocie 36,9 mln zł.
(źródło: UM Ruda Śląska).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?