Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

N-S-ka w Rudzie jest już przejezdna! Przejedźcie tamtędy i dzielcie się z nami spostrzeżeniami

Redakcja
Dziś przed południem na trasę wjechały pierwsze samochody. Na tę chwilę kierowcy czekali od pięciu miesięcy.



Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał długo oczekiwane pozwolenie na użytkowanie. Dziś przed południem na trasę wjechały pierwsze samochody. Na tę chwilę kierowcy czekali od pięciu miesięcy.

- Oddanie pierwszego odcinka trasy N-S do użytku przeciągało się z powodów proceduralnych - informuje Jacek Morek, wiceprezydent Rudy Śląskiej.

- Na uruchomienie drogi nie zgadzał się Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego - przypomina. Jak dodaje, powodem negatywnej opinii ŚWINB były cztery odstępstwa od zatwierdzonego projektu, których dokonano w trakcie budowy trasy.



– Stwierdzone przez ŚWINB odstępstwa nie miały żadnego wpływu na bezpieczeństwo kierowców. Tak naprawdę miały charakter formalny, możliwy do usunięcia bez ingerowania w już wykonaną inwestycję. Wyprostowanie tego wszystkiego wymagało jednak czasu – tłumaczy wiceprezydent Morek.



Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zgłosił cztery zastrzeżenia do wybudowanego odcinka trasy N-S. Pierwsze dotyczyło nieodbudowania sieci CO należącej do Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Rudzie Śląskiej, drugie - przesunięcia kanalizacji deszczowej w pasie drogi w stosunku do projektu budowlanego, a kolejne - budowy rowu odwadniającego, nie ujętego w dokumentacji projektowej oraz wydłużenia przebudowywanego wodociągu o 40 m.



- Zarówno projektant trasy oraz Inżynier Kontraktu, którym w przypadku trasy N-S jest bardzo doświadczona spółka Drogowa Trasa Średnicowa S.A., nie zgłaszali w toku realizacji inwestycji,
że wykonane prace są istotnym odstępstwem od projektu budowlanego, wręcz przeciwnie - projektant stwierdził, że są one nieistotne – zauważa wiceprezydent Jacek Morek.

Warto podkreślić, że miasto bez problemów otrzymało decyzję na użytkowanie dwóch wiaduktów nad
ul. 1 Maja w ciągu trasy N-S, a problem dotyczył jedynie odcinka drogi (trasa N-S) o długości 942 m. Co ważne, wszystkie zakwestionowane przez ŚWINB prace nie wpływały na możliwość bezpiecznego użytkowania trasy N-S, chociażby dlatego, że były one zlokalizowane obok pasa jezdni i chodników.



Docelowo trasa N-S ma połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską – Drogową Trasę Średnicową oraz autostradę A4. Pierwszy etap jej budowy obejmował odcinek od ul. 1-go Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym
z ul. 1-go Maja.

W ramach tej inwestycji przebudowana została również część ul. 1 Maja.

Na przecięciu trasy z ul. 1 Maja powstały dwa wiadukty, oddzielnie dla każdego kierunku ruchu,
o rozpiętości 56 metrów. Zagospodarowano również teren przylegający do wybudowanego odcinka, którego powierzchnia wynosi 13,8 ha, na którym powstały m.in. chodniki i ścieżki rowerowe
oraz pasy zieleni.



Pierwszy etap budowy trasy N-S kosztował 43,5 mln zł. Na realizację tej inwestycji miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w kwocie 36,9 mln zł.

(źródło: UM Ruda Śląska).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto